WoW WoW WoW. Cam așa arată rezumatul trackday-ului de 1000cc unde VIP-urile au fost BMW M1000RR și Yamaha R1M.
Acum să încercam și cu cuvinte. Pe data de 19 iulie 2021 BMW Motorrad Romania și Yamaha Motor au organizat în premieră națională (sună mai bine mondială, nu?) un eveniment în parteneriat, pe cel mai mare circuit de viteză din țară, bineînțeles MotorPark Romania.
BMW a pus la bătaie M100RR, S1000RR, S1000R și S1000XR și Yamaha a scos pe câmpul de luptă YZF-R1M, YZF-R1, MT09-SP și Tracer 9.
O experiența UNICĂ. Să te dai jos de pe R1M și să te urci pe M1000RR mi se pare cu totul și cu totul nemaipomenit.
Țin să mulțumesc enorm organizatorilor, Ionut Batu din partea BMW Romania, dar și lui Stefan Leonte și Lavinia Monica din partea Yamaha Romania, dar și trainerilor care au fost alături de noi cu sfaturi atât despre mersul pe circuit, cat si despre poziția pe viraje. Mulțumesc mult Marius C. Bacila si Zaharescu Andrei Bogdan și Draghici Emil atât pentru un brefieng ca la carte, dar și pentru tips and tricks.
Cred că toata lumea vrea să știe care e mai tare, M1000RR sau R1M. Care bagă mai tare B0$$? Cei de la BMW afirma că M este cea mai puternică literă din lume. Ei bine, nici Yamaha nu se lasă mai prejos. Cam să înțelegem exact ce se întâmplă în spatele fiarelor trebuie să analizam un pic prețul. M1000RR care pleacă undeva de la 33 000 oiro și YZF R1M care este 26500 oiro.
Foarte pe scurt, părerea mea după 15 ani de mers pe strada în condiții un pic mai “sportive”. Dacă pe stradă ți se pare că ai stors maximul dintr-o motocicleta pentru pe orice linie dreaptă accelerezi și tragi tare de gaz, când ajungi pe circuit vezi că nu trăgeai chiar așa tare și s-ar putea să folosești mai puțin de 30% din potențialul unei motociclete.
Deci, M1000RR trage tare tată. Nu se încurcă. Tragi de gaz, ochii se fac mari. Lași gazul, ochii se fac la loc normali. Tragi iar de gaz, iar se fac ochii mari. Dacă te poți tine de ea merge foarte foarte tare. Dacă nu prea te poți tine de ea, merge tare oricum. Împinge liniar cu toți caii înainte.
Al doilea lucru foarte impresionant este frâna de supermoto. De ce îi zic așa? Pentru că, la fel ca la etrierii „scumpi” de la supermoto mușcătura inițială este fenomenală. Adică frâna este ON OFF încă din primul milimetru de manetă. Un lucru bun? Da și nu. A fost un filmuleț si ceva poze care au umblat pe net cu ceva pilot de Moto2 trecut pe un prototip de MotoGP și a dat in frânele de carbon. Instant stoppie, aproape front flip, doar experiența l-a salvat să nu pună și dinții pe jos (sau sistemele). Totuși se poate întâmpla și la nivelul acela. Faptul că am mai mers pe supermoto, cât de cât, si am mai făcut 2-3 stoppie uri la viața mea m-a făcut să acționez frâna de M1000RR cu prudenta câinelui care a mai luat bătaie.
Eram pe S1000RR și mă țineam după colegul cu M1000RR. Depășim alți 2 colegi pe linia dreaptă, așa cum am fost instruiți la breefing. Pentru orice metru în care amâni frânarea, trebuie să o descurci cumva la final de linie dreapta. Pe M1000RR se apăsa frâna. Motocicleta arunca în stoppie, întoarce roata fata la 45 grade dreapta. Asta undeva la 250 la ora. Pilotul este aruncat din sa pe rezervor. Quad eram demonstratum. Adică exact ce ziceam mai sus. Ori a dat drumul la frâna, ori au intrat sistemele și au prevenit un eveniment neplăcut, dar s-a terminat cu bine. Ne-am continuat tura și am tras “tare” mai departe și l-am felicitat la final. Mi-am rupt prinderea de GoPro în dimineața aia și am ratat o filmare de 1 milion de vizualizări.
Motoreta asta M1000RR, nu este o jucărie. Este o mașinărie nemțeasca extrem de fixă și extrem de precisa. Un fel de Panzerkampfwagen VI Tiger, un standar de supremație de pe care atunci când descaleci îți tremura mâinile și picioarele dacă ai îndrăznit să-i dai „span”.
Câteva diferențe între M1000RR și „banalul” S1000RR:
1. Prețul.
2. Motorul de M dezvolta 209 cai.
3. Evacuare Akrapovic pe M cu 3 kg mai ușoară.
4. Aerodinamica (downforce) datorată aripioarelor „de rechin” pozitionate pe carena frontală.
5. Jante de „cabron”.
6. Guma de 200 pe spate.
7. Etrieri ieM.
8. Suspensie reglabila manual la modelul M.
R1. R1 are o poveste de familie. L-am avut pentru 1500 km, i-am făcut rodajul pentru a putea intra în condiții de siguranță pe circuit. O motocicletă cu care se poate merge la munca în traficul de zi cu zi, dacă te miști suficient de rapid și cu care se poate face “touring” dacă te grabești, fără a simți lipsa cruise controlului.
Motor Euro 5, 4 moduri de putere, moduri de frână de motor, IMU (Inertial Measurement Unit) cu giroscop pe 6 axe, 10 reglaje la traction control și 4 reglaje la slide control, launch control si quickshifter atât pentru trepte superioare, cât și pentru trepte inferioare, o accelerație ride by wire care cu ajutorul unor magneți simulează rezistenta cablului. Toate aceste sisteme imprumutate de pe prototipul de MotoGP au capacitatea de a te ajutat enorm atât pe strada, cât și pe circuit unde pot face un pilot începător să meargă „tare”.
Da, mai slabă pe frâne ca și competitorul său, asta poate reprezinta un dezavantaj pentru piloții experimentați pe circuit. La ce mod, nu ca nu ar avea frâne, ci doar că nu strâng cu 100% din forța pe primii 25% din cursa manetei. Pe stradă, mușcătura acea inițiala, foarte agresivă, nu poate decât să te pună în dificultate atunci când ești într-o situație limită. O mașină ieșita de pe o străduța, etc.
R1 „normal” un pic mai slab ca și putere, cel puțin in partea de jos, decât S1000RR. Asta pe circuit unde deschizi destul de violent gazul. Are nevoie de ceva ture pentru a aprinde focul din inima sa. Asta îl face foarte ușor de controlat în traficul bara la bara din marile orașe. Nu ai sentimentul ala de a fi mereu între viteze.
R1M împinge tare atât în partea inferioara, cât și în ture mari, asta dacă reușești să ții pasul cu puterea ei. Un sentiment de stabilitate mai mare pe frânare, poate și datorită suspensiei electronice Ohlins.
Atât pe R1, cât și pe R1M le-am simțit foarte manevrabile. Poate ceva mai manevrabila decât S1000RR. Au ceva din farmecul unui motor de 600, foarte ușor de pus pe viraj și de schimbat direcția atunci când ai o succesiune rapidă de curbe.
Câteva diferențe între R1 și R1M:
1. Prețul.
2. Carene din „cabron” care reduc foarte mult frecarea cu aerul.
3. Suspensie electronică pe R1M, Ohlins, cu compensatorul de gaz integrat în suportul de etrier (prima motocicleta de serie cu un asemenea sistem).
4. Ohlins și pe spate.
5. Guma de 200 de spate.
6. Data logger pentru trackday-uri la care te poți conecta cu telefonul mobil.
7. Bascula spate cu aspect de aluminiu polișat.
M1000RR o mașinărie de luptă foarte precisă sau R1M o motocicleta plină de emoție care te face să te simți un mic pilot de MotoGP? Tu ce ai alege?
Cam atât deocamdată, poate un episod video în CURand în care să povestim mai pe larg.
Până la episodul viitor, țineți aproape. Motocicleta Potrivita testează pentru tine. #motocicletapotrivita