Mda, ați auzit bine. Hai să vă explic ce și cum. Am eu așa un fel de a spune lucrurile simple, mai pe larg, pe ocolite.
Mă roagă un uom să mă uit la motoreta lui. Mă uit, îi cam lipsește ulei. Încercăm să ne dam seama cam cât. Judecând după faptul că nu se vedea nivelul cu motoreta dreaptă, zic că “sigur lipsesc minim 500 ml”.
Insist și aplec motoreta spre mine până să vad că apare cumva nenorocitul ala de ulei. O aplec destul de mult și estimez că lipsește undeva la 1 litru din 3 litri de ulei.
Îmi mărturisește că el i-a mai completat ulei, dar se pare că motocicleta îl cam consumă.
Ii spun: „am garajul destul de aproape, nu te costă nimic, dar insist să nu o lași așa nici măcar o zi și să vii cu mine să-ti dau niște ulei de completat”.
Plecăm spre garaj, până acolo numai 15 000 ture. Wututututu. Forjă maximă. Motoreta veche, forjă, îmi zic: „clar, de acolo este consumul ridicat de ulei”.
Mă uit în bidon, 1L și cam 100 ml rămași de la schimbul anterior. Ne apucăm de completat. După fix 1 litru de ulei, avem nivelul undeva la linia de sus.
“PLM, cam mult ulei lipsă”, ii explic că nu e bine. Îl întreb: „când ai făcut ultima dată schimbul de ulei?!”.
Surpriză: “Niciodată de când am motocicleta”.
OK OK, înțeleg, în cazul motoarelor SH “noi” cumpărate mai mergi câțiva km cu uleiul de la fostul proprietar sau dacă se vede clar că e nou, bagi câți km trebuie cu el și pe urmă îl schimbi.
Dar în cazul de fata, eu eram cel care nu înțelegea. Așa că am zis să-mi clarific. Și am pus o a doua întrebare: “cam de câți km ai cu motocicleta?!”. Stupoare.
„Să cam fie 15 000 km”. WoW. Mă simțeam ca omul ala de îi atrage lumea atenția că are țigarea aprinsă în biserica. Mai, mai să scap berea din mână.
El nu schimbase uleiul niciodată în 15 000 km pentru că nu i-a spus nimeni că trebuie schimbat „atât de des”.
Stupoare level 99, motorul în timpul asta a fost și pe la doi mecanici care au făcut diverse chestii la el, dar nicidecum schimbul de ulei.
I-am recomandat un garaj bun unde să verifice motocicleta, i-am spus ca eu recomand pentru motocicleta lui un schimb de ulei la maxim 4000-5000 km și i-am dat tema pentru acasă, așa cum le dau tuturor care își achiziționează un motor “nou” pentru ei, să citească user manual și dacă au răbdare și service manual.
Deci … dragii mei, citiți manualul motocicletei pentru a vedea că intervalele de service chiar există, nu sunt ceva tabu. Și dacă nu vă pricepeți, nu aveți sculele necesare sau o locație unde să faceți reparațiile la motocicleta voastră, încercați să căutați ajutor specializat.
O să o zic de 100 de ori, un service “scump” te costa mai puțin decât ce poți strica tu cu mâna ta.
Până la episodul viitor, țineți aproape, Motocicleta Potrivita lucrează pentru tine 😎
#motocicletapotrivita
Pot fi contactat telefonic la nr. 0740 012 534 sau pe mail la motocicletapotrivita@gmail.com
Vă aștept cu drag >:D<
FACEBOOK: https://www.facebook.com/MotocicletaPotrivita